fbpx

„Jedyną stałą jest zmiana” – czyli o tym, jak efektywnie przeprowadzać proces zmian w firmie

„Jedyną stałą jest zmiana” – czyli o tym, jak efektywnie przeprowadzać proces zmian w firmie

Zmiany są są konieczne w każdej rozwijającej się firmie, która wciąż musi dostosowywać się do zmieniającego się świata na wielu płaszczyznach. A Szef, który dodatkowo wie, jak przeprowadzać proces zmiany, to skarb dla organizacji.



 

Zmiana to nie ogłoszenie komunikatu, to nie wysłanie jednego maila, lecz proces wymagający odpowiedniego przygotowania i umiejętności przeprowadzenia go tak, by efekt był stały i zgodny z ustalonymi celami oraz założeniami. Pamiętając przy tym, że w każdym procesie zmiany jest człowiek, który ma swoje uczucia i potrzeby (!)

 

Krzysztof Wilczewski przygotował dla Ciebie 8 kroków, które warto wziąć pod uwagę przy wprowadzaniu zmian w organizacji.


 

Jak postępować, by efektywnie przeprowadzić proces zmiany, pamiętając w tym wszystkim o pracownikach i ich emocjach?


 

 

Reforma ma wrogów we wszystkich tych, którym stary porządek przynosi korzyści i zaledwie nielicznych zwolenników we wszystkich tych, którzy będą czerpali korzyści z nowego ładu.

Nicollo Machiavelli


 

Krok 1: Wzbudź potrzebę zmiany


 

Przygotuj teren, pomagaj innym osobom dostrzec potrzebę zmiany i konieczność działania. Pomyśl, jak zmianę pokazać w atrakcyjny sposób, poszukaj na to tanich i prostych sposobów. Możesz napotkać strach czy złość, te emocje pojawiają się nawet w najlepszych organizacjach, kiedy o zmianie zaczyna się rozmawiać.


 

Krok 2: Stwórz “koalicję zmiany”


 

Zanim przystąpisz do działania i kto wie, może do rewolucji, to upewnij się i zdiagnozuj, czy masz zbudowany zespół, który pokieruje procesem zmiany. Powinna to być grupa ludzi, która posiada zdolności przywódcze i komunikacyjne. Osoby, które cieszą się autorytetem wśród innych, posiadają zdolności analityczne i co najważniejsze, rozumieją, że zmiana jest konieczna. Ich najważniejszym zadaniem będzie pokazywanie entuzjazmu i zaangażowania.

 

Krok 3: Zdefiniuj wizję


 

Wizja ma być wyjaśnieniem, na czym będzie polegała różnica miedzy przeszłością a przyszłością. Opracuj wraz z zespołem strategię. Wspólnie odpowiedzcie na pytania, co musi być zrobione, przez kogo, w jakiej sekwencji, w jakim czasie, jak będzie to komunikowane. Przeanalizujcie, jakie problemy mogą powstać w trakcie przeprowadzania zmian, kto może być im przeciwny i jak to rozwiązać. Bądź gotowy.

Pamiętaj, że najlepsze są wizje, które są jasne, oczywiste i można je przedstawić w minutę na 1 kartce papieru.

 

Krok 4: Komunikuj i mobilizuj, aby zdobyć zaangażowanie


 

Rozpocznij działanie. Przekaż wizję i zdobądź poparcie. Co działa?

  • Komunikowanie w sposób prosty, oddziałujący na emocje, nieskomplikowany i technokratyczny.
  • Zrozumienie co ludzie czują, mówienie głośno o emocjach, które towarzyszą procesowi zmian, takich jak niepewność, zagubienie, złość, brak zaufania.


Upewnij się, czy każdy rozumie i akceptuje wizję oraz strategię zmian w firmie. Tu musi sprawnie działać powołany zespół.

 

Krok 5: Daj ludziom odpowiedzialność  i „władzę” do przeprowadzenia zmiany


 

Tak, dobrze widzisz… Oddaj ludziom władzę i usuwaj bariery, tak by ci, którzy chcą urzeczywistnić wizję, mogli to robić. Zmobilizuj wszystkich do działania. To etap motywacji, stosowania informacji zwrotnej, by pracownicy podejmowali decyzje związane z wizją zmian, jeszcze większej komunikacji, która wpłynie na zmianę postaw i zachowań.

 

Krok 6: Dostrzegaj i świętuj „małe sukcesy”


 

W trakcie realizacji zmiany doprowadź do jak najszybszego jednoznacznego sukcesu, nawet jeśli nie będzie on duży. Krótki okres od zapoczątkowania zmiany do pierwszego sukcesu pomaga uwierzyć i zaangażować się tym, którzy do zmian podchodzą sceptycznie. Co więcej, daje to dodatkową energię i motywację do działania tym, którzy ciężko pracują nad wdrożeniem zmian.

 

Krok 7: Nie wypuszczaj zmian spod kontroli


 

Idzie dobrze, są sukcesy, jednak nie spoczywaj jeszcze na laurach. Utrzymuj nieustanną potrzebę zmian, rozmawiaj, nakłaniaj do dalszych działań (jeszcze bardziej efektywnych), aż wizja przerodzi się w codzienną rzeczywistość. Usuwaj zadania, które miały znaczenie w przeszłości, ale nie po wprowadzeniu zmian. Deleguj zadania na coraz niższe poziomy w organizacji.

No i cały czas: pokazywanie, pokazywanie, pokazywanie… że można :-)

 

Krok 8: Utrzymuj i kontynuuj proces zmiany


 

Utrwal wyniki. Najgorsze co możesz zrobić, to zatrzymać się na kroku 7 i nie wdrożyć kroku numer 8. A zmiany w pracownikach trzeba zakorzenić.

 

Promuj postępowanie według nowych standardów, upewniaj się, że ludzi postępują w oczekiwany sposób, bo stare zwyczaje lubią niestety wracać. Gdy upewnisz się ponad wszelką wątpliwość, że proces zmiany jest kontynuowany i rozwija się nowa kultura organizacyjna, pozostaje już tylko jedno, cieszyć się nowym ładem i porządkiem.

 

 

 

Przechodziłem przez zmiany w organizacji niejednokrotnie. Byłem pracownikiem poddawanym procesom zmiany. Byłem w koalicji, która przeprowadzała dużą zmianę w organizacji i szkoliłem z tego procesu menadżerów. Byłem także szefem zespołu, który całą zmianę musiał przeprowadzić i powyższe osiem kroków bardzo mocno mi w tym pomogło.

 

Są to kluczowe wskazówki poparte wieloletnimi badaniami, na ich podstawie wiele największych organizacji na świecie przeprowadzało procesy zmian. Autorem tych kroków jest wybitny ekspert w dziedzinie przywództwa i zarządzania zmianami – John Kotter, który napisał m.in. bestselerową książkę: „Gdy góra lodowa topnieje. Wprowadzanie zmian w każdych okolicznościach”.

 

To pozycja, którą polecam jako uzupełnienie i głębsze zrozumienie tego, jak efektywnie przeprowadzać proces zmian w firmie.

 

Artykuł „Jedyną stałą jest zmiana” – czyli o tym, jak efektywnie przeprowadzać proces zmian w firmie pochodzi z serwisu Jak prowadzić własną firmę?.


Source: News

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Copyright ©2017 Personia Marta Woźny-Tomczak | Polityka Prywatności