Nasza strona używa Cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
(Twoja przeglądarka nie obsługuje JavaScript, odśwież stronę aby zlikwidować ten komunikat)

Asystent ds. Rozwoju | Warszawa | od zaraz!

  • Znasz bardzo dobrze język angielski?
  • Potrafisz bardzo dobrze pracować z ludźmi i koordynować wiele projektów równocześnie?
  • Chcesz pracować dla super szefa i człowieka w międzynarodowym środowisku?
 
 

We also work in English. Ask for the offer: personia@personia.pl

English
slogan Personia

Aktualności

Masowe wykształcenie wyższe i jego efekty

 

          W dzisiejszych czasach w Polsce wraz ze stale zwiększającą się liczbą studentów Uczelni Wyższych, spada diametralnie poziom i jakość ich kształcenia. W ostatnich 20-stu latach jedynym sukcesem wyższej edukacji, okazał się wzrost liczby studiujących z 9,8% w 1990r. do 40,6% w 2011r. Wzrost ten nie odzwierciedla jednak realnego poziomu i jakości kształcenia na studiach wyższych.

Poniższa tabela przedstawia liczbę studentów  studiujących na przestrzeni lat 1990-2012.

 

Tab.1 Liczba studentów studiujących na uczelniach wyższych w latach 1990-2012.

Rok akademicki

Studenci ogółem

1990/1991

390 409

1994/1995

666 712

2000/2001

1.584 804

2004/2005

1.930 917

2009/2010

1.900 014

2010/2011

1.841 251

2011/2012

1.764 060

Źródło: Szkoły wyższe i ich finanse 1990-2011, GUS.

  

Zaś, współczynnik skolaryzacji netto ukazuje stosunek liczby studentów w nominalnym wieku kształcenia na danym poziomie do liczby ludności zdefiniowanej, czyli do całej populacji osób będących w wieku przypisanym temu poziomowi kształcenia.

 

   Tab.2 Współczynnik skolaryzacji netto w szkolnictwie wyższym w  latach 1990-2011.

Rok

1990

1995

2000

2005

2006

2007

2008

2009

2010

2011

Współczynnik skolaryzacji netto w szkolnictwie wyższym

 

 

9,8%

 

 

17,2%

 

 

30,6%

 

 

38%

 

 

38,8%

 

 

39,7%

 

 

40,6%

 

 

40,9%

 

 

40,8%

 

 

40,6%

   Źródło: Szkoły wyższe i ich finanse 1990-2011, GUS.

             Z powyższych danych widać tendencję stałego i dynamicznego wzrostu w polskim szkolnictwie wyższym. Powodem tego był wchodzący wyż demograficzny oraz wzrastające aspiracje edukacyjne młodych ludzi. Jednakże po piętnastu latach gwałtownych zmian współczynnik ten stabilizuje się i od 2009 roku nieznacznie maleje. Uczelnie wyższe chcąc zatrzymać stałą liczbę studentów, opatentowały sposób na wchodzący niż demograficzny młodzieży kończącej szkoły średnie. Obniżając progi punktowe, przyjmują kandydatów z niższymi wynikami z egzaminów, powodując jednoznacznie spadek poziomu i jakości kształcenia.

                Pomimo panującego niżu demograficznego, liczba przyjmowanych studentów na studia stacjonarne stale wzrasta. Sytuację obrazuje poniższy wykres. Część z nich przy wyższych wymaganiach rekrutacyjnych dostałaby się na studia zaoczne lub do uczelni niepublicznych. Jest to sposób na zapełnianie się kierunków dziennych w celu otrzymania dotacji państwowych przez uczelnie. System przyznawania dotacji spowodował, że uczelnie będąc na własnym rozrachunku przestają dbać o poziom edukacji, a skupiają się na zysku finansowym.

 

Wykres 1. Liczba studentów w latach 1990-2012 według trybu studiów i typu uczelni.

        Źródło: www.stat.gov.pl

          Pomimo dużej liczby absolwentów wyższych uczelni, stopa bezrobocia w tej grupie osób nie maleje, a wręcz wzrasta. Jednym z powodów tego, jest niedopasowanie kierunków kształcenia do zapotrzebowania rynku pracy. Otwieranych jest zbyt wiele wyższych szkół, na których prowadzone są zajęcia o specjalnościach, po których z góry wiadomo, że absolwenci pozostaną bezrobotni.

Polski system nauczania powinien zrezygnować z ilości i postawić na jakość, biorąc wzór z zagranicznych uczelni. Przykładem tego jest Harvard o czym wspomina gazeta WPROST.

 

„Harvard nie dlatego stał się Harvardem, że państwo podarowało mu dużo pieniędzy lub ktoś napisał mądrą ustawę o promowaniu najlepszych uczelni USA. Harvard stał się synonimem jakości w szkolnictwie wyższym, gdyż po wojnie secesyjnej (1861-1865) jako pierwszy uniwersytet dostosował się do potrzeb dynamicznie rozwijającego się społeczeństwa”.

                    Powinno to zostać wzięte pod uwagę przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego i mieć wpływ na reformę szkolnictwa. Polska może być określana mianem wyedukowanego społeczeństwa w porównaniu z innymi krajami. Pamiętajmy jednak, że ilość osób z wyższym wykształceniem nie jest dostosowana do potrzeb w życiu społeczno-gospodarczym, musimy więc podjąć odpowiednie działania w celu zmiany tego niekorzystnego zjawiska.

 

 

 

Autor: Karolina Beksa, Personia

 



Dodane dnia 28 11 2013


Sprawdź, co nowego na blogu Marty

blog

Książka "Własny biznes" już w sprzedaży!

Książka

Aktualności

Asystent ds. Rozwoju, Nr ref.: 23/2017

Personia jest firmą rekrutacyjno-szkoleniową, działającą na rynku od 2008 roku. Naszą domeną są...

Doradca Klienta, Nr ref.: 20/2017

Personia jest firmą rekrutacyjno-szkoleniową, działającą na rynku od 2008 roku. Naszą domeną są...

Doradca Klienta, Nr ref.: 19/2017

Personia jest firmą rekrutacyjno-szkoleniową, działającą na rynku od 2008 roku. Naszą domeną są...

Doradca ds. Procesu Edukacji, Nr ref.: 21/2017

Personia jest firmą rekrutacyjno-szkoleniową, działającą na rynku od 2008 roku. Naszą domeną są...

Nasi Klienci:





design by Tomsky.pl
F
a
c
e
b
o
o
k
tütün hgs yükle yapıkredi kredi kartı borç sorgulama finansbank kredi kartı borç sorgulama akbank borç sorgulama enpara giriş turkcell fatura ödeme avea fatura ödeme elektrik fatura ödeme elektrik borcu ödeme kredi kartı ile fatura ödeme vodafone fatura ödeme igdaş fatura ödeme trafik cezası ödeme iski su fatura ödeme hgs yükleme tl yükleme kontör yükleme akbank direkt halkbank internet şubesi vakıfbank internet bankacılığı denizbank internet bankacılığı hgs yükleme tl yükleme işbankası borç sorgulama ogs yükleme enerjisa fatura ödeme clk akdeniz elektrik faturası yatırma hgs yükleme enerya fatura ödeme fatura ödeme